Питання руба. Чи будуть пенсіонери платити за проїзд?

Ïàññàæèðû
[uptolike]



Тема пільгових перевезень пасажирів — одна з найбільш проблемних в Україні. Підприємства-перевізники скаржаться, що грошей, виділених їм у якості компенсації за пільгові перевезення з держбюджету, явно не вистачає.

З початку 2016 року ситуація ще більше загострилася і питання пільгових перевезень фактично завис у повітрі.
Чому це сталося і чи можна змінити таке становище?
Ніхто нікуди не їде…

З початку нинішнього року набув чинності Закон України «Про внесення змін до законодавчих актів щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики».

У проекті зазначеного Закону планувалося передати органам місцевого самоврядування право надавати деякі види пільг, в тому числі і на проїзд (про це ми писали у №3 від 19 січня 2016 р.). Відповідно, витрати повинні були нести місцеві бюджети.

В останній момент ці зміни в законодавство не взяли, а в держбюджеті фінансування не передбачили. У результаті вийшло, що з 1 січня 2016 року пільгові перевезення окремих категорій громадян не фінансуються взагалі.
Це стосується:

  • інвалідів війни та осіб, прирівняних до них;
  • чорнобильців 1 та 2 категорії; а також дітей, потерпілих внаслідок аварії на ЧАЕС;
  • ветеранів: військової служби, органів внутрішніх справ, податкової міліції, Державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби, служби цивільного захисту,
  • Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України;
  • інвалідів 1 і 2 груп;
  • дітей-інвалідів.

Зазначені категорії пільговиків поки не можуть розраховувати на безкоштовний проїзд у міському та приміському транспорті, не кажучи вже про поїздки залізничним, водним і міжміським автотранспортом (кому це належить відповідними законами). Ціна питання — 2,2 млрд. гривень.
…і поскаржитися нікому

Міністр соцполітики Павло Розенко теж висловив свою думку щодо «нестандартність ситуації, що виникла» з фінансуванням пільгового проїзду, коли і в державному бюджеті грошей не передбачено, і право місцевих органів остаточно не передано.
Протягом одного-двох місяців ми вирішимо це питання. Частково пільговий проїзд буде в компетенції місцевих органів, — запевнив Розенко. — Логіка спочатку у нас була проста. Ми не просто передавали місцевим органам влади фінансування. Ми говорили про те, що система пільг на проїзд повинна встановлюватися на місцях.

У той же час провідний науковий співробітник Інституту демографії та соціальних досліджень Лідія Ткаченко впевнена, що спроба передати фінансування пільг на місцевий рівень — привід взагалі забути про них.

Ситуація, що виникла з компенсацією пільгового проїзду, серйозно обговорювалася в Чернігові за участю автоперевізників, представників обласної організації профспілок та пільгових категорій населення. Там навіть було прийнято рішення призупинити здійснення пільгових перевезень і направити його у всі структури: в облдержадміністрації, міські ради та голів районних адміністрацій. А поки перевізники та представники влади вирішують питання фінансування, пільговики навіть не розуміють, хто винен і кому скаржитися?

Бабуся, пред’явіть талончик!

У тому ж Чернігові бурхливо обговорюють і надання пільгового проїзду пенсіонерам у тролейбусах, що цілком може стати неприємним прецедентом.

Проблему збитків Чернігівського тролейбусного управління від перевезення пільгових категорій пропонують вирішувати двома шляхами — за вибором: або прибрати збиткові маршрути, або змусити пенсіонерів платити 50% вартості проїзду (1 гривня) і залишити всі маршрути. Такі ідеї озвучив профільний заступник міського голови Олександр Кириченко.

Якщо пенсіонерів Чернігова позбавлять безкоштовного проїзду в міському електротранспорті, ця практика може поширитися і на інші регіони. У той же час нагадаємо, що в Постанові Кабінету Міністрів №354 від 17 травня 1993 року наголошується, що пенсіонери за віком мають право на безкоштовний проїзд на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах.

До речі, поки вирішувалося питання про скасування пільгового проїзду з 1 червня 2015 року, пенсіонерів довго тримали в напрузі. Вже тоді говорили про запровадження адресної допомоги на проїзд, ідея запровадження якої представлялася досить сумнівною. Якщо виплатити компенсацію підприємствам-перевізникам становить проблему не одного року, то де гарантія, що літні люди та представники пільгових категорій дочекаються цієї самої адресної допомоги?

Хто повинен їздити безкоштовно?

Сьогодні на законодавчому рівні право безкоштовного проїзду в міському пасажирському транспорті збережено:

  • пенсіонерам за віком;
  • інвалідам війни та особам, прирівняним до них;
  • учасникам бойових дій;
  • реабілітованим громадянам;
  • ветеранам військової служби (податкової міліції, органів внутрішніх справ тощо);
  • чорнобильцям I-II категорії (ліквідатори аварії на ЧАЕС) та дітям, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  • інвалідам I-II групи та дітям-інвалідам;
  • дітям-сиротам та дітям з малозабезпечених сімей.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *